Fremtiden tilhører de følsomme ledere

Jeg er altid spændt på, hvordan ledere reagerer, når jeg fortæller dem, at følelser styrer deres lederstil. Faktum er, at hjernen bruger følelser til at styre, både det vi gør, og det vi undlader at gøre. Er vi ikke bevidste om hvad vi føler, når vi leder, er vi reelt uden indflydelse – spændende ikk´?

Min Top 3-liste

Min ’Top 3 liste’ af reaktioner når jeg fortæller ledere, at det er nødvendigt, at de lærer deres følelser at kende, hvis de vil opnå indflydelse på sin lederstil, er:

  1. ”Skal vi så også have sko og strømper af og sidde i rundkreds på gulvet?”
  2. ”Hallo, det er en arbejdsplads. Følelserne kan blive derhjemme.”
  3. Der bliver stille

Det er i situationer som disse, at jeg spørger mig selv, hvorfor jeg har valgt at specialisere mig i følelser og ledelse? Jeg står som en anden Robert Dølhus i ”Langt fra Las Vegas”, med en knyttet hånd foran mit ansigt og siger: ”Hvorfor bliver du ved Ole? Fat det nu, folk bryder sig ikke om at tale om deres følelser”.

I’m on a mission

Men hver gang er der en stærkere stemme der siger, at folk med en negativ holdning til følelser, ikke ved hvilke konsekvenser denne holdning har for deres liv. Jeg ved fra mig selv og mine kunder, hvor små ændringer der skal til for at opnå mere indflydelse, og hvor stor effekt dette har på de resultater der skabes og for trivslen. Det er det som motiverer mig til at blive ved. ”I’m on a mission”, som The Blues Brothers ville have sagt.

Hvad er din holdning til følelser?

Hvis nedenstående ikke kan overbevise dig om, at følelser styrer vores ledelse, så er du nok ikke fremtidens følsomme leder. Hvis vi var styret af fornuft, ville vi så:

  • Udarbejde strategiplaner og efterlade 70% i reolen?
  • Arbejde til vi går ned med stress?
  • Udskyde at løse konflikter?
  • Leve med vores udfordringer, i stedet for at gøre noget ved dem?
  • Lytte mere til andre, end til os selv?

Følelser kan læres

Er du til gengæld på ‘samme side i salmebogen’ som mig, så kan jeg lære dig, hvordan du bliver bevidst om dine følelser og hvordan du opnår indflydelse. ”Nøglen” er, at vide hvordan vores hjerne fungerer.

Da denne artikel ikke skal udvikle sig til en større afhandling om hjernen, så får du her, et lynkursus der sætter dig i gang. Øvelsen øger din bevidsthed om dine følelser og hjælper dig med at få mere indflydelse, på den måde som du leder.

Lynkursus

Start med at tænke på en udfordring du har lige nu. Stil dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvad føler jeg, når jeg tænker på min udfordring?
  • Hvis jeg lader disse følelser bestemme, hvad vil de så have mig til at gøre?
  • Hvis jeg gør det
    • Er det så godt for min forretning?
    • Er det godt for mine medarbejdere og mig selv?

Den emotionelle intelligente, eller mentalt stærke leder, gør det der løser udfordringen og som er godt for forretningen og for trivslen, uanset hvad følelser det skaber.

Toplederne efterspørger mentalt stærke ledere

I flere af de toplederundersøgelser jeg har læst på det sidste, efterlyser toplederne flere emotionelle intelligente ledere. Jeg kan ikke være mere enig.

Opskriften på at blive emotionel intelligent og mental stærk er, at vi lærer vores følelser at kende og lærer at håndtere dem. Kun på denne måde kan vi, udvikle en lederstil der skaber værdi for vores medarbejdere, vores forretning og for os selv.

Fremtiden tilhører de følsomme ledere.

Tak for din opmærksomhed.

Get Busy Living.

Ole

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.