Natural Born Leadership

Krybdyrshjernen bestemmer effekten af dit lederkursus

Vær ærlig overfor dig selv, og erkend hvis du ikke er den leder, du gerne vil være. Vil du udvikle din lederstil, så gør det for din egen skyld, ikke for andres. Skab den indre drivkraft der motiverer dig til at lede på en ny måde, og kom i gang med at træne. Først når du bryder din komfort-zone, er din udvikling i gang.

Følger din lederudviklingsmetode ikke ovenstående principper, vil du modarbejde, den måde din hjerne fungerer på. Hvis du til gengæld forstår at bruge hjernens funktion til din fordel, vil du med fokus i en kort periode, kunne ændre én vane ad gangen og skabe en udvikling der har effekt på resten af dit liv.

Denne artikel er til dig, der vil udvikle din lederstil. Til dig der indkøber lederudviklingsprogrammer, som gerne vil have max udbytte og værdi for dine penge. Til dig der har ambitionen om at udvikle eller sælge de mest effektive lederudviklingsprogrammer.

Du har måske mere brug for ferie end et lederkursus?

Mange ledere oplever et personligt udbytte af at deltage på ledelsesudviklingskurser. ”Et pusterum, væk fra den hektiske hverdag”, er en udtalelse, jeg ofte hører. Men når de kommer tilbage til ”den hektiske hverdag”, så leder de, som de plejer. Og hvilken effekt har man så fået af de penge, der er investeret i kurset?

Bag ovenstående adfærdsmønster findes der en naturlig forklaring. Hjernen bryder sig nemlig ikke om at gøre noget nyt. Her er vi ”oppe imod” et system, der er 360 mio. år gammelt, og som har sikret vores arts overlevelse. Glem alt om at lave hjernens funktion om. Nøglen til at skabe udvikling ligger i, at forstå hvordan hjernen fungerer, og så bruge denne viden til at skabe den udvikling vi ønsker.

Hjernens funktion bestemmer effekten af dit lederkursus

Man kan ikke installere et Windows program på en Mac, ligesom man heller ikke kan installere en Mac app på en android mobil. De er ikke kompatible. Det samme gælder, hvis du arbejder med lederudvikling.

Der er mange måder og metoder at lave lederudvikling på. Men uanset hvilken metode du anvender, er det afgørende, at den er tilpasset til den 360 mio. år gamle ”platform”, vi har siddende mellem ørerne, nemlig krybdyrshjernen.

Er dit lederudviklingsprogram, ikke tilpasset den måde hjernen fungerer på, risikerer du, at den undervisning du selv eller dine ledere modtager, aldrig vil forlade det lokale, den er formidlet i.

Ny adfærd eller pengene ud af vinduet

Ledertræning er først succesfuld, når den hjælper os til at gøre noget nyt. Leder vi, som vi plejer, vil vi have de samme udfordringer og resultater, vi hele tiden har haft. Omsættes undervisningen derfor ikke til ny lederstil, er de penge, der er brugt på lederudviklingsprogrammet smidt ud af vinduet.

Er du begyndt at lede på en nye måde, efter dit sidste lederudviklingskursus?

I det nedenstående gennemgår jeg, hvordan den 360 mio. år gamle krybdyrshjerne fungerer. Mit formål er, at lære dig at bruge hjernens funktion til at udvikle en ny lederstil.

Hjernen er bange for at gøre noget nyt

Vores hjerne er ikke skabt til udvikling, den foretrækker vaner. Det er faktisk mere præcist at sige, at vores hjerne er bange for at gøre noget nyt.

Hjernen er super god til at samle erfaringer, særligt ubehagelige situationer der har givet os ”dårlige følelser”, husker den. At vi har modstand på at gøre noget, er hjernens måde at fortælle os, ”Det har du prøvet før, det var ubehageligt, lad være med at gøre det igen”. Får dine modstande lov til at bestemme, vil du aldrig forlade din komfort-zone, og du vil blive ved med at gøre, som du altid har gjort. Det ændrer intet.

Er vi styret af vores følelser, ville vi aldrig tilmelde os et lederudviklingskursus. Men bruger vi vores fornuft, så ved vi godt, at vi ikke behøver at være bange, for lederudviklingskurser er ikke fysisk farlige. Fornuften siger også, at hvis vi ikke udvikler os, så går vi i stå, og det samme gør vores forretning.

Så hvordan får vi overbevist vores følelser om, at udvikling er en god ide?

Ønsket om forandring skal komme indefra

Hvis vores følelser kan se en fordel i at gøre noget nyt, så er de ”åbne for udvikling”. Nøglen er, at skabe en indre drivkraft, som motiverer dig til at sætte en udvikling i gang.

Du skaber denne drivkraft ved at beskrive, de følelser og det udbytte en ny lederstil vil give dig. Eksempelvis kan en mere prioriterende lederstil skabe følelsen overskud, en mere anerkendende lederstil kan skabe følelsen stolt, og en mere konsekvent lederstil kan skabe følelsen tillid. Jo tydeligere dit følelsesmæssige udbytte er beskrevet, jo stærkere drivkraft, og jo mere motiveret vil du være for at udvikle dig.

Hvilken del af din lederstil du ønsker at udvikle, er op til dig. Det vigtige er, at du ændrer adfærd for din egen skyld. Gør du ikke det, er der risiko for, at du er i gang med at lave dig selv om for andres skyld. Det holder sjældent i længden.

Når din indre drivkraft er på plads, skal du i arbejdstøjet.

Det kræver træning, hvis du vil mestre en ny lederstil

Vi kan, hvad vi har lært. Det vi ikke kan, er blot noget, vi ikke har lært endnu. Vil vi udvikle vores lederstil, kræver det træning.

I denne fase er det afgørende at forstå, at hjernen kun kan gøre 1 ting bevidst ad gangen. Hjernen har brug for at vide, præcist hvad den skal rette opmærksomheden til. Jeg kalder denne præcise beskrivelse for ”træningsbaner”.

Har du ex. besluttet dig for, at blive bedre til at prioritere, for at skabe mere overskud, kan en træningsbane formuleres på følgende måde:

På mødet på mandag kl. 14. med min chef, vil jeg sige følgende:

  • ”Jeg har ikke ressourcer til at løse alle mine opgaver. Jeg har brug for din hjælp til at beslutte, hvilke opgaver jeg kan udskyde.”
  • Derefter lukker jeg munden, og lytter til hvad chefen siger.
  • Uanset hvad chefen siger, og hvad jeg kommer til at føle, vil jeg gøre, hvad jeg kan for at være i dialog.
  • Mit mål for mødet er, at gå ud af døren med en liste over de opgaver jeg har ressourcer til at gennemføre. Jeg vil føle, at jeg har overblik og overskud, når jeg forlader kontoret.

Opbyg din mentale styrke

Det sidste du mangler, inden du går ind til mødet med chefen, er en samtale med dine følelser.

Spørg dig selv, hvad det vil få dig til at føle at gennemføre ovenstående træningsbane. Det er i denne dialog, at du kan blive bevidst om dine modstande – de følelser der helst vil have dig til at springe mødet med chefen over og fortsætte stresset og i underskud.

At du kender dine modstande, og ved hvordan du håndterer dem, øger sandsynligheden for, at du får holdt mødet med chefen og kommer i gang med at prioritere. Det er på denne måde, at du opbygger din mentale styrke.

Der er kontant afregning

Vælger du at arbejde efter denne metode, behøver du ikke vente længe for at opleve udbyttet. Dine følelser vil med det samme fortælle dig, hvad de synes, så snart du er på vej ud af chefens dør.

Forlader du kontoret, med det udbytte og de følelser du ønskede, og føler du dig mere modig?

Effekt på resten af dit liv

Følger du ovenstående principper, vil du bruge hjernens funktion til din fordel.

Vores hjerne er super god til vaner. Den kan gøre det, vi har lært, uden at vi behøver at tænke over det. Hvis du derfor i en periode træner dine ex. prioriteringsvaner, vil du lære det. Ligesom du har lært at køre på cykel. Har du først lært at prioritere, vil din hjerne gøre det, uden du behøver at tænke over det. Denne nye gode vane vil du få glæde af resten af dit liv.

Du tænker måske: ”Pyha, der er mange vaner, jeg skal udvikle”. Men virkeligheden er, at hvis du mestrer 8 vaner, så vil du kunne skabe et tillidsfuldt og effektivt samarbejde med dig selv og andre. Du kan læse mere om disse 8 vaner og mit ledelsesudviklingskoncept ”The Natural Born Leadership” her.

Men jeg kan afsløre, at du allerede har alle 8 vaner, og at du måske er mere kompetent, end du lige nu er bevidst om.

Tak for din opmærksomhed.

Ole

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *