Hvad driver nyhedsmedierne

Nyhedsmediernes formidling – en trussel imod menneskers frie beslutninger

Hvad driver nyhedsmedierne, når det ikke er at formidle et objektivt billede af virkeligheden?

Big brother is controlling you

Nogle få mennesker manipulerer menneskeheden til at træffe beslutninger, der er til nytte og glæde, for de få. Det gør de ved at bruge moderne teknologi til at udviske den objektive virkelighed. Snart ved vi ikke, hvad der er rigtig og forkert.

Nyhedsmedierne forstærker denne udvikling, når de formidler deres overdramatiserede, fejlfokuserede og subjektive opfattelse af virkeligheden. Denne type formidling har samme effekt som at smide benzin på et bål. Den sætter yderligere fart på en udvikling imod en mere polariseret, intolerant og fordømmende verden.

Tilbage står vi mennesker isolerede, ensomme og endnu mere i tvivl. Lette ofre for manipulation, uden friheden til at træffe de beslutninger, der er til nytte og glæde for os selv.

Men det behøver ikke at være sådan.

Nyhedsmedierne har en unik mulighed for, ikke bare at bremse, men også at vende denne udvikling. Men det kræver en ny type formidling, der anerkender betydningen af den objektive virkelighed.

Hvad er virkeligheden, og hvad er fake news?

Lyder min indledning kedelig? Så tænk på denne artikel, næste gang du på Facebook ser et opslag, der beder dig om at donere penge til ”Amazonas – regnskovene brænder”. Kan du have tillid til, at det er rigtigt? Eller er der nogen, der har nytte af at få dig til at mene: ”Vi skal gøre noget mere for miljøet?”

Jeg kan ikke bare lukke øjnene

Personligt, er jeg stoppet med at læse aviser, og jeg ser kun få nyhedsudsendelser. Denne beslutning har gjort, at jeg føler mig mere optimistisk, og jeg ser lysere på fremtiden. Men beslutningen kommer med en pris. Nemlig, at jeg føler mig mere isoleret, og i tvivl når jeg skal træffe visse beslutninger.

At vi mennesker, er ved, at miste friheden til at træffe beslutninger på et objektivt grundlag, er min motivation for at skrive denne artikel.

Der eksisterer altid en anden opfattelse af virkeligheden, det er naturligt

Når FCK slår Brøndby 1-0, så vil en FCK fan mene, at det var en fantastisk kamp, mens en Brøndby fan vil mene noget andet. Uanset de to opfattelser, så er den objektive virkelighed, at FCK får 3 point for deres sejr.

På samme måde er der forskellige opfattelser af, at Mette Frederiksen er blevet statsminister. Men den objektive virkelighed er, at med den måde danskerne stemte, fik Mette Frederiksen mulighed for at sætte sig i statsministerstolen.

Vores opfattelse, er vores beslutningsgrundlag

Mange bruger nyhedsudsendelser og aviser som grundlag for deres beslutninger. Derfor har disse medier og deres formidling afgørende indflydelse på, hvad vi mennesker mener, og i sidste ende beslutter.

At medierne kaldes for den 4. statsmagt, er ikke uden grund.

Subjektiv nyhedsformidling = magtmisbrug

Ser du nyhedsudsendelser i dag, kan du være sikker på, at 80-90% af de indslag der bringes, er kritiske, med fokus på ting der er gået galt, og politikkere der optræder inkonsekvent. Hvis der ikke er nogen, der den dag, er blevet skudt og dræbt, kan nyhedsredaktionen altid lave et indslag ind om, at 8 mennesker er indebrændt på det diskotek i Ukraine. Hovedbudskabet der formidles er: det går galt, du kan ikke have tillid til nogen, og verden er et farligt sted at være.

Selvfølgelig sker det, at ting går galt. At politikkere ikke altid gør, som de siger, og at mennesker dør i forskellige sammenhænge. Men det er langt fra hele virkeligheden.

Hvad med det der fungerer og gøres godt?

Hvad driver journalister og nyhedsoplæsere?

Ikke alene formidler nyhedsmedier alle hullerne i osten, men mange indlæg er avisens eller nyhedsoplæserens egen subjektive vurdering af virkeligheden. Vinklinger er subjektive. Hver gang der bruges tillægsord, er det en subjektiv vurdering. Når det sker, så bliver uenighed til fløjkrig, problemer bliver til katastrofer, og det neutrale bliver grundlag for spekulationer.

Underholdning, drama, dø, vold og intolerance, og ud med badevandet røg den objektive virkelighed.

Personligt spørger jeg mig selv, hvad der driver journalister og nyhedsoplæsere til at arbejde på denne måde? Er de stolte af deres indsats, når de går hjem fra arbejde?

Kan du ikke være ligeglad, Ole? Svaret er nej. Her er hvorfor.

Fremtiden

Lad mig svare med den forsmag på fremtiden, jeg selv har fået ved at se filmene ”The Great Hack” og ”Brexit”. Begge film dokumenterer, hvordan moderne teknologi i dag bruges til at manipulere menneskers opfattelse af virkeligheden. Som det siges i en af filmene: ”Vi skal nok sørge for, at vælgerne får den opfattelse, vi ønsker, at de skal have”. I den anden: ”Det skal softwaren nok hjælpe os med.”

Snart ved vi ikke, hvad der er rigtigt og forkert!

Dette er kun begyndelsen

Jeg forudser en fremtid, hvor det bliver sværere og sværere for det enkelte menneske, at danne sig et objektivt billede af hvad der foregår i verdenen. Når det sker, mister vi friheden til at træffe de beslutninger, der er til nytte og glæde for os selv.

Denne udvikling er, på det politiske område, drevet af enkeltpersoners behov for magt, og på det kommercielle område, drevet af enkeltpersoners behov for at tjene penge.

Fortsætter udviklingen, er det ikke længere ”Big brother is watching you”, vi skal være bange for, men ”Big brother is controlling you”.

Nyhedsmedierne kan vende udviklingen

Jeg har brug for, at danne mig min egen mening om, hvad der foregår i verdenen. For at jeg kan gøre det, har jeg brug for objektive og faktuelle informationer.

Det kan nyhedsmedierne give mig, hvis de indser værdien i en mere objektiv nyhedsformidling. Her er nogen emner, hvor jeg godt kunne bruge nogle flere fakta:

  • Hvad foregår der i Syrien – hvad er amerikanernes plan? Hvad er russernes plan?
  • Brexit – hvilke meninger er der blandt den engelske befolkning om deres politikkere?
  • Dansk politik – Er der det antal politibetjente ansat, der skal til for at løse deres opgaver?
  • Grøn omstilling – hvad koster det, at nå en 70% reduktion af CO2 i 2030? Har vi råd til det?
  • Er der nogen, der har gjort noget, de er stolte af?

Journalister må godt dele deres egen subjektive mening. Men gør det tydeligt. Som bloggerne, der er forpligtet til at skrive #reklame på deres indlæg.

Her er, hvad jeg vil gøre

Jeg er ikke ekspert i nyhedsformidling, men her er, hvad jeg ville gøre, hvis jeg var ansvarlig for at formidle nyheder:

  • Fastsæt det overordnede formål med nyhedsdækningen. Hvad er det, I vil levere til jeres seere/læsere? Sørg for, at der altid er sammenhæng mellem formålet og den daglige nyhedsdækning
  • Definer hvad I forstår som objektiv virkelighed, og træn jeres medarbejdere i at formidle objektivt, faktuelt og adfærdsbeskrivende uden tillægsord
  • Vær tydelig, når I formidler jeres subjektive opfattelser, og find en balance mellem det objektive og subjektive
  • Vær i dialog med jeres seere/læsere, om hvilke beslutninger de har brug for nyhedsmediernes hjælp til at træffe

Den objektive formidling vil skabe balance mellem det gode og det dårlige, der sker i verdenen. Den faktuelle formidling vil afdække vores udfordringer. Den adfærdsbeskrivende formidling vil gøre det tydeligt, om nogen gør noget ved disse udfordringer.

Jeg tror på

At en objektiv formidling af hvad der foregår i verdenen, hjælper mennesker til at træffe frie og uafhængige beslutninger, der er til nytte og glæde for dem selv.

Hvis jeg var ansat hos et nyhedsmedie med det formål, ville jeg være stolt, hver dag jeg gik på arbejde.

Findes de medier, der ser værdien af, og har modet til at gå ned af den objektive vej?

Call to action

Er du nysgerrig efter hvad der driver dig, så kan denne artikel måske give dig svaret.

Er du kommet frem til, at det er på tide at slå din autopilot fra, så læs her hvordan du kommer videre.

“I guess it comes down to a simple choice: Do you want to get busy living or busy dying?”

Tak for din opmærksomhed.

Ole

 

#letsgetbusyliving

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *