Sådan beslutter du realistiske mål

Sådan beslutter du realistiske mål

Nåede du dit budget sidste år? Hvad lærte du af det? Hvis dine svar på disse 2 spørgsmål er: “Nej” og “Intet”, så kan jeg fortælle dig, at du sandsynligvis heller ikke vil nå dine mål i år. Urealistiske mål, er der ingen, der kan nå, og de dræber motivationen.

Ingen kan give dig en garanti for, at du når de mål, du beslutter dig for. Men jo mere realistiske dine mål er, jo større er sandsynligheden for at nå dem. Men du kan få min garanti for, at realistiske mål er mere motiverende at arbejde efter. Læs her hvordan du, sammen med dine medarbejdere, beslutter realistiske mål.

Inkompetente ledere arbejder efter urealistiske mål

Hvis en virksomhed ikke når sine mål, er det fordi, målene har været urealistiske ift. organisationens formåen. Så kort og præcist kan det siges.

Virksomheder der gentagne gange ikke når deres mål, er ledet af inkompetente ledere. Kun inkompetente ledere prøver, vedvarende, at nå det urealistiske. Disse ledere er ikke styret af fornuft.

For når fornuften, hos disse ledere, prøver at indfinde sig på hjørnekontoret, og stiller spørgsmålet: Hvordan får jeg min organisation til at nå de urealistiske mål, jeg har lovet bestyrelsen at levere? Så er der desværre mange, der når frem til svaret: kun hvis jeg presser på.

Styret af en underliggende tanke ”Mennesker skal presses, hvis de skal præstere deres bedste”, går de ud af hjørnekontoret, og slipper deres pressende lederstil løs, med sætninger som:

  • ”Du er bagefter dit budget!”
  • ”Hvad vil du gøre for at komme tilbage på sporet?”
  • ”Vi skal nå vores budget. Koste hvad det vil!”

Disse ledere er ofte ikke blege for at tale til deres medarbejdere, i samme tonefald som en fodboldtræner taler til sit hold i pausen, efter en 1. halvleg, hvor de er bagud 0-2 i den afgørende kamp.

Ingen er i tvivl om det underliggende budskab: at dem, der ikke præstere, bliver fyret.

Men disse ledere vil aldrig nå deres mål, for de har ikke lært, hvordan man beslutter realistiske mål.

Realistiske mål er vejen til en langsigtet udvikling

Jeg tror på, at hvis du vil sikre en langsigtet stabil udvikling af din virksomhed, så skal de mål I arbejder efter være realistiske. For mig er et mål realistisk, når:

1) alle der skal bidrage til at nå målet, ved hvilke tiltag der skal gennemføres.

2) at I er enige om, at effekten af tiltagene bringer jer fra ”hvor I er i dag” og i mål.

Realistiske mål kan kun formuleres, hvis ledere og medarbejdere samarbejder. Her er mine anbefalinger til, hvordan dette samarbejde etableres.

Sådan beslutter I realistiske mål sammen

At træffe beslutning om realistiske mål, kræver ledelse. Det kan ikke kun gøres på en lommeregner ved at lægge 5% på sidste års omsætning.

Det er ledernes ansvar, at de mål, der arbejdes efter, er realistiske.

Jeg anbefaler, at lederen igangsætter en proces, hvor medarbejderne inddrages, og deres commitment til at nå de mål, som i sidste ende besluttes, opbygges. Processen kan tilrettelægges på følgende måde:

  • Din virksomhed omsatte sidste år for 100, og du overvejer om næste års omsætningsmål skal være 105.
  • Indkald de ledere og medarbejdere der skal bidrage til at nå omsætningen til et møde.
  • Fortæl om dine overvejelser, og stil dem spørgsmålet: Hvilke tiltag vil kunne øge vores omsætning med 5?
  • Brug den ”gode gamle brainstorming metode” – skriv de forskellige forslag op.
  • Når I er færdige med at ”tømme hovederne”, begynd så at prioritere tiltagene samtidig med at I vurderer effekten af de enkelte tiltag.
  • Stil afslutningsvis spørgsmålet: ”Hvor mange af disse tiltag er det realistisk at gennemføre?”. Når I har fundet dem, kan du lægge effekten af tiltagene sammen. Måske giver de 106, måske giver de 104. Uanset hvad så er det dit realistiske omsætningsmål for næste år.

Denne proces kan du bruge til beslutning af alle typer af mål. Indtjeningsmål, trivselsmål, kundetilfredshedsmål, kun din fantasi sætter grænserne.

En bonuseffekt ved at arbejde efter denne metode er, at I udover at finde det realistiske mål, også udarbejder handlingsplanen, for de tiltag der skal gennemføres for at nå målene.

Processen kan med fordel indarbejdes som en del af jeres strategi- og budgetproces.

Du får aldrig en garanti for, at du når dine mål

Vi må også se i øjnene, at selvom de mål vi vælger at arbejde efter, opfattes realistiske når vi beslutter dem, er der ingen garanti for, at vi når dem. En væsentlig årsag til det er, at vi ikke har indflydelse over alle faktorer, der sikrer, at vi når i mål. Dette vilkår må vi som ledere lære at acceptere.

De fornuftige ledere bruger afvigelser fra mål, som erfaringer man kan lære af og blive bedre. De stiller spørgsmål til dem selv og deres medarbejdere som:

  • Vi nåede ikke vores budget. Hvad er årsagerne til det?
  • Hvad kan vi lære af det?
  • Hvad skal vi gøre anderledes i fremtiden, hvis vil vi være bedre til at nå vores budget?
  • Hvis vi gør det, hvilket budget vil så være realistisk at arbejde efter til næste år?

Det er en enkel metode, der sikrer, at en organisation bliver bedre og bedre til at beslutte realistiske mål. Det øger sandsynligheden for, at de bliver nået.

Har du lært at beslutte realistiske mål?

Jeg tror på, at de virksomheder der vil klare sig bedst i fremtiden, er dem, der har ledere der påtager sig ansvaret for, at de mål der arbejdes efter er realistiske. Jeg tror på, at de ledere der samarbejder med deres medarbejdere om at beslutte mål og lære af resultaterne, vil skabe de bedste resultater på lang sigt.

Vil du gerne blive bedre til at lytte, eller lære de tabuer at kende der kan forhindre dig i at lytte, så gi’ mig et ring 22 70 50 55. Min erfaring er, at du kan komme langt på et par timer, hvis du er åben.

Tak for din opmærksomhed.

Get Busy Living.

Ole

 

2 replies
    • Ole Bartels
      Ole Bartels siger:

      Hej Jesper, tak fordi du skriver. Ja, det citat kunne jeg godt have brugt i artiklen. Alt det bedste Ole

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *