Hvis du oplever komplekse situationer i din hverdag, er det, enten fordi du har mistet overblikket, eller er i gang med at løse en opgave, du ikke har kompetencerne til.
Kender du ikke dine kompetencer, og ved du ikke, hvordan du genetablerer dit overblik, hvis du mister det, risikerer du at blive offer for veltalende skriftkloge ledelsesrådgivere. De skal nok få dig overbevist om, at verdenen er meget kompleks. Men det er den ikke.
Kompleksitet handler om øjet der ser
Ovenstående billede er fra cockpittet på en flyvemaskine. Jeg ved ikke med dig, men jeg synes at det ser uoverskueligt og komplekst ud. Men det er klart, for jeg har ikke forstand på at flyve. Så det er nok en god idé, at jeg forholder mig i ro, hvis de skulle få behov for en hånd i cockpittet. For alles skyld.
En erfaren pilot ville helt sikkert, have en anden opfattelse end mig.
Kompleksitet påvirker, den måde vi leder på
Jeg tror, at mange ledere kan nikke genkendende til situationen. Ikke at de skal træffe beslutning om de skal flyve eller ej, men kender til at stå i en dagligdag der virker uoverskuelig og kompleks.
Problemet med situationer, vi oplever som komplekse, er, at de tilskynder os til at udskyde at finde en løsning. Vi bliver med andre ord passive.
Men det nytter ikke noget at ”smide komplekskortet” som undskyldning for, at udskyde at løse de udfordringer vi står overfor, for det ændrer intet. De ambitiøse og ansvarlige ledere ved, at netop i disse situationer er der brug for ledelse og handlekraft.
Kompleksitet eksisterer ikke
Jeg anerkender, at situationer kan opleves som komplekse, indviklede og fulde af modsætninger, men min erfaring er, at har du kompetencerne og overblikket, kan de fleste komplekse situationer løses.
Vi må starte med at hive ordet kompleksitet ud af ordbogen.
Er du kompetent til dit job?
Hvis vi ikke er uddannet og dermed kompetente til vores job, vil mange situationer opleves som komplekse. Første skridt er at finde ud af, om du har kompetencerne, til at løse den udfordring du står overfor.
Spørg dig selv, næste gang du oplever en situation som kompleks:
- Har jeg stået i en tilsvarende situation før?
- Hvilke kompetencer kræver det at løse udfordringen?
- Har jeg disse kompetencer?
Er dit svar på det sidste spørgsmål ”Nej”, så er næste skridt, at finde nogen som har de nødvendige kompetencer og få dem til at hjælpe dig. Lær af dem som har kompetencerne, når de viser dig, hvordan du løser din udfordring, så kan du selv næste gang. Sørg for at ingen følelser forhindrer dig i, at skaffe dig den hjælp du har brug for.
Bruger du denne fremgangsmåde, vil du styrke din bevidsthed om dine kompetencer og dermed din selvtillid. Bliv ved til du føler dig stolt.
Lav din egen tjekliste
Har du de nødvendige kompetencer, men oplever du stadig din situation som kompleks, så er min påstand, at du har mistet overblikket.
Alle piloter bruger tjeklister, særligt i komplekse og pressede situationer. Det gør de fordi, tjeklisten hjælper dem med at bevare overblikket og sikre en løsning af den komplekse situation i prioriteret rækkefølge.
Hvem kunne ikke godt tænke sig at have den tjekliste?
Det er lederens ansvar, til enhver tid, at have overblik
Som passagerne i flyveren, er vi afhængige af, at piloten i cockpittet til enhver tidhar overblik over situationen, uanset hvad der sker. På samme måde er dine medarbejdere afhængige af dit overblik.
Men med en kronisk overflydt indbakke, 8 ubesvarede opkald på mobilen, væg-til-væg møder, planer der skal udarbejdes for at nå budgettet og en strategiplanen der venter på at blive implementeret, mens støvet langsomt sænker sig over den i reolen, kan man som leder nemt miste overblikket. Og det bliver ikke nemmere i fremtiden.
Glem alt om at du skal vide alt om alt, næsten før det sker. Men mist for guds skyld aldrig overblikket, for så ryger din mulighed for, at kunne løse de udfordringer I står overfor i en prioriteret rækkefølge.
Sådan genetablerer du dit overblik
Det er min varme anbefaling, at du opbygger en daglig vane, hvor du spørger dig selv:
- Hvor godt er mit overblik på en skala fra 1-10 lige nu?
Gør du dette i en periode, vil du programmere din underbevidsthed til at blive bedre og bedre til at bevare overblikket. Det betyder, at du har overblik, helt uden at du behøver tænke over det.
Hvem siger nej til det?
Har du en dag mistet overblikket, så brug denne enkle metode til at genetablere det. Find noget at skrive med og noget at skrive på. Stil dig selv spørgsmålet:
- Hvad har jeg ikke overblik over?
Skriv det ned, du ikke har overblik over. Min erfaring er, at du genetablerer dit overblik i takt med, at du skriver.
Fremtiden
Antallet af ydre påvirkninger vil kun stige i fremtiden. Vores hjerne vil blive bombaderet med flere og flere informationer. Vi har for lang tid siden passeret grænsen for, hvad vores bevidste hjerne kan overskue.
Jeg tror på, at de virksomheder, der vil klare sig bedst i fremtiden, er de virksomheder, der har ledere, der er løser de udfordringer de støder på.
Jeg tror på, at de ledere, der forstår at bevare overblikket i en hver situation, og som er ydmyge overfor, at det ikke er alle udfordringer, de selv skal have kompetencerne til at løse, vil skabe de bedste resultater.
Call to action
Har du brug for hjælp til at løse en kompleks situation, men ved du ikke, hvem du skal ringe til, kan du altid ringe til mig 22 70 50 55. Du kan også tage min drivkraftsanalyse, det tager 3 min., og få mine personlige anbefalinger til, hvordan du kommer videre.
Tak for din opmærksomhed.
Ole