Læs denne artikel hvis du vil vide hvorfor, det er vigtigt, at pressede organisationer har ambitiøse mål. Det er let at beslutte ambitiøse mål, kunsten er, at gøre de ambitiøse mål realistiske.
Få min opskrift på hvordan du gør, og samtidig opnår dine medarbejderes opbakning til at nå målene.
Ambitioner; let at forstå, sværere at nå
”Den der går i andres fodspor kommer aldrig foran”, ”Uden mål, ingen retning”, ”Hvis du gør, som du altid har gjort, så får du, hvad du altid har fået”, ”Uden ambitioner går vi i stå”, er alle udsagn der handler om mål og ambitioner.
Jeg synes, at ’Den Danske Ordbog’ rammer definitionen af ’Ambition’ meget godt:
”Stærkt, ofte vedholdende ønske om at opnå noget attraktivt, men svært tilgængeligt.”
Så ved du, hvad jeg taler om.
Når man læser udsagnene, er det nemt at forstå vigtigheden af at have ambitioner. Men det er ikke altid, at vores følelser er enige med vores fornuft. For hvem tør drømme om en fremtid med vækst, god indtjening og glade medarbejdere, når man knapt nok har overskud til at komme igennem dagen i dag?
Fanget i ingenmandsland
De seneste undersøgelser, jeg har læst, af topledernes hverdag, tegner et billede af isolerede topledere der står i en udfordrende situation. På den ene side har de ansvaret for at skabe vækst og øget indtjening, og på den anden side har de, en organisation der er presset. En organisation som har svært ved, bare at levere det der allerede er solgt til kunderne.
I ingenmandslandet mellem disse to fronter ligger strategiplanen. Den indeholder svarene på det landskab virksomheden befinder sig i lige nu, og hvad der skal til for, at virksomheden kan komme ind i ”the land of milk and honey”.
Her ligger den godt.
Ambitiøse mål fører os ud af ingenmandslandet
Vil toplederne ud af denne situation, må de stille sig selv spørgsmålet: Skal jeg tilpasse implementeringen af planen til, hvad organisationen formår lige nu, eller skal jeg tilpasse organisationen og dens måde at arbejde på, så planen kan implementeres? Det kan blive en ensom aften på kontoret, den dag denne beslutning skal træffes.
Set fra min stol, er der kun ét svar på det spørgsmål. Organisationens måde at arbejde på skal tilpasses, så planen kan implementeres. Den dag vi ledere accepterer en hverdag, hvor ambitionen er, at slukke de samme ildebrande i dag, som vi gjorde i går, er den dag, vi skal holde op med at kalde os ledere.
Opskrift på ambitiøse og realistiske mål
Det er nemt, at beslutte ambitiøse mål. Kunsten er, at gøre dem realistiske og få organisationens opbakning til at nå dem. Her er mit bud på, hvordan du gør.
Jeg har taget udgangspunkt i, en af de mest inspirerende taler jeg kender. Kennedy’s ’Moom speach’. En tale han gav på RICE Universitet den 12. september 1962. Det er i denne tale, at Kennedy annoncerer målet om, at have en mand på månen inden udgangen af 1960’erne.
Vil du opleve et uddrag af talen, så klik på dette link. Husk at ”slå følelserne til”, mens du hører den.
Min opskrift har 4 ingredienser. I det nedenstående har jeg gengivet de citater fra talen, jeg finder centrale og som underbygger min opskrift.
Ingrediens nr. 1; Mål skal være tydelige
De mål og ambitioner der skal arbejdes efter skal være tydelige. Jo tydeligere målene er, jo mere målrettet kan der arbejdes. Det gør Kennedy ved at sige:
“We choose to go to the moon in this decade…to become the world’s leading space-faring nation.”
Ingrediens nr. 2; Mål skal give mening
Vi mennesker har nemt ved at følge et mål, hvis det er meningsfuldt. Kennedy skaber mening ved at sige:
“But why, some say, the moon? Why choose this as our goal? And they may well ask why climb the highest mountain? We choose to go to the moon in this decade, not because it is easy, but because it is hard. Because that goal will serve to organize and measure the best of our energies and skills.”
Jeg ved ikke hvordan det virker på dig, men at Kennedy vælger en svær udfordring, giver mig virkelig lyst til at præstere mit yderste.
Ingrediens nr. 3; Mål skal være realistiske
Hvis medarbejderne ikke kan se, hvordan de kommer i mål, derfra hvor de er i dag, så kan du glemme det. Her er det ikke din opfattelse der er afgørende, det er medarbejdernes. Så husk at lytte i denne fase. Kennedy tager hul på denne dialog på følgende måde:
“During the next 5 years the NASA expects to double the number of scientists and engineers in this area, to increase salaries to $60 million a year; to invest some $200 million in plant and laboratory facilities; and to direct or contract for new space efforts over $1 billion. This year¹s space budget is three times what it was in January 1961.”
For at engagere dine medarbejdere i, at gøre jeres mål realistiske, kan du stille dem spørgsmålet: ”Hvad skal der til for, at de mål jeg drømmer om er realistiske?”.
Ingrediens nr. 4; Mål skal skabe drivkraft
Vi mennesker er styret af vores følelser. Vi har let ved, at gøre noget som giver os gode følelser. Jeg kalder disse følelser vores drivkraft.
Drivkraft er det brændstof som holder ”forandringens motor i gang”. Vil du fylde din organisations ”brændstoftank op med forandringsdrivkraft”, så få medarbejderne til, i detaljer, at tale om hvordan deres hverdag bliver, og hvad de vil føle, når jeres plan er implementeret. Kennedy bruger følelserne ”freedom and peace” og ”vinner” som drivkraft.
“We shall not see the moon governed by a hostile flag of conquest, but by a banner of freedom and peace….because that challenge is one that we are willing to accept, one we are unwilling to postpone, and one which we intend to win.”
Vælg den drivkraft der passer til jeres virksomhed og jeres kultur.
Op på ølkassen
Det kræver mod, at begynde at tale om ambitiøse mål med medarbejdere der er pressede. Men de mentalt stærke ledere gør det, uanset hvad det får dem til at føle.
Tak for din opmærksomhed.
Get Busy Living.
Ole